1. Hem
  2.  › 
  3. Sverige
  4.  › 
  5. Göteborg

Göteborgs konstmuseum

Göteborgs konstmuseum
Göteborgs konstmuseum är en av de ledande utställningslokalerna i norra Europa och ägnar sig åt hela spektrumet av den visuella konsten i västvärlden från 1400-talet och framåt.

Tyngdpunkten ligger på nordisk konst, särskilt perioden från 1880 till sekelskiftet 1900. Det finns också anmärkningsvärda verk från det holländska och flamländska 1600-talet, det svenska 1700-talet och 1800-talets romantiska och akademiska måleri. Fransk impressionism och internationell modernism är andra stilar som det finns omfattande samlingar av. Förutom många donationer utökas husets innehav ständigt, särskilt när det gäller nordisk samtidskonst.

Konstmuseets samling omfattar för närvarande cirka 70 000 verk, den tredje största i Sverige: målningar, skulpturer, installationer och videoverk, akvareller, teckningar och grafik, fotografier och barnboksillustrationer.

Varje år lockar huset nästan en kvarts miljon besökare, som genom husets olika erbjudanden uppmuntras att intensivt ta del av konsten, men också av konventionerna för att visa, se och tolka den. Här skapas medvetet spänningar - historiska och moderna verk ställs mot varandra och "aktiveras" på så sätt för att bryta ner vanor och återigen möjliggöra en direkt tillgång till konsten.

Museets historia

Museet är efterföljaren till samlingarna från Ostindiska kompaniets hus, som idag rymmer stadsmuseet. Den grundades 1861 och visade till en början etnografiska, historiska och naturhistoriska föremål. Konstsamlingen grundades på en donation från den lokala konstföreningen 1865 med verk från Düsseldorfs målarskola. Från och med 1878 förvärvades konst systematiskt, och den dåvarande konservatorn Berdt Lindholm och hans efterträdare Axel L. Romdahl kom att sätta en bestående prägel på museets karaktär fram till efter andra världskriget.

I samband med stadens 300-årsjubileum utlystes en tävling för att utforma Götaplatz, där även ett konstmuseum skulle få en hedersplats. Museibyggnaden av Arvic Bjerke och Sigfrid Ericson färdigställdes för jubileumsutställningen 1923. Den är inspirerad av den romerska antikens formspråk och kombinerar natursten med det gula tegel som är typiskt för Göteborg (och norra Danmark). Byggnaden utökades två gånger: 1968 med en tillbyggnad i tre våningar och 1996 i entrén. År 2017 lades delar av byggnaden upp på listan, eftersom den ikonografiska byggnaden har ett "starkt symboliskt värde" för staden. (Det hittills mest omfattande utvidgnings- och ombyggnadsprojektet är planerat till 2023, då byggnaden förmodligen måste stänga i tre år. Det finns dock alternativa utställningsutrymmen tillgängliga under denna period).

Göteborg har alltid varit Sveriges industriella, kommersiella och affärsmässiga centrum. Många av konstverken i samlingen kom från donationer från välbärgade göteborgare, och även själva museibyggnaden finansierades till stor del av generösa donationer. Sedan 1942 har Göteborgs konstmuseums vänförening stöttat huset och sedan dess har föreningen förvärvat och donerat många konstverk.
Huset var en gång i tiden platsen för en spektakulär konststöld - den 19 maj 1973 skars Matisse's Flickan i vitt ut ur sin ram och stals; målningen saknas fortfarande. Det samtidiga försöket att stjäla van Goghs Olivträd och Cézannes Avenue misslyckades dock också.

Utställningarna

Fürstenbergska galleriet, vars samlingar från 1880- och 1890-talen ger inblick i "det dramatiska nordiska konstlivet" och gör huset till Sveriges viktigaste galleri för denna period, är centrum för den permanenta utställningen, som hängs om och om igen. Här finns också Richard Berghs Nordisk sommarkväll från 1899/1900. Andra rum är tillägnade Nordisk sekelskifte (dvs. sekelskiftet 1900) "från ljusfyllt franskt friluftsmåleri till nordisk melankoli", Göteborgs kolorister och svensk modernism.

I Aroseniusrummet visas svenska verk från den nationalromantiska perioden, en rörelse som fick ett särskilt uttryck i Skandinavien på grund av historiska omvälvningar. Den franska samlingen ägnas åt impressionism, postimpressionism och tidig modernism. Det finns ett Picasso-rum, ett rum för gamla mästare från 1450 till 1750, ett rum med fokus på 1600-talet, ett rum med fokus på det nordiska 1700-talet, en skulptursal och Hjalmar Gabrielsons porträttsamling.

Dessutom finns det ständigt nya specialutställningar, som Göteborgs konstmuseum informerar om på sin webbplats. Där hittar du en mängd information om tidigare och planerade evenemang, samt de mycket praktiska sökfunktionerna Sök i samlingen för information om konstverken i den permanenta utställningen och Sal för sal, som visar vilka verk som för närvarande visas i vilka rum.