1. Hem
  2.  › 
  3. Portugal
  4.  › 
  5. Lissabon

Vasco da Gama-bron

Stadsbilden i Lissabon, Portugals huvudstad, omfattar inte bara en mängd historiska sevärdheter utan också ett tekniskt mästerverk, Ponte Vasco da Gama. Bron, som är 12,3 km lång utan tillfartsvägar, sträcker sig över Tagus, landets största flod, som vidgas till ett delta nära Lissabon innan den rinner ut i Atlanten.

Om man räknar med de olika tillfartsvägarna till bron sträcker den sig över 17,2 km, vilket gör den till en av de längsta broarna i världen. A12 med totalt sex körfält leder över bron till andra sidan av Tagusdeltat.

Lissabon - utveckling genom överbryggning

Den portugisiska huvudstaden gränsar i sin södra ände till det mer än 10 km breda flodmynningsdeltat i Tejo. Det enda sättet att nå andra sidan av deltat var med färja eller andra fartyg. Detta ledde till att Lissabons ekonomiska och urbana utvecklingsmöjligheter var starkt begränsade fram till 1960-talet. Endast en bro i ordets rätta bemärkelse kan övervinna denna begränsning.

Med hjälp av en bro skapades 1966 den första fasta förbindelsen till deltats södra ände. Ponte 25 de Abril blev dock snart överbelastad och de upp till 44 miljoner lastbilar och bilar som passerar den varje år måste ledas genom Lissabons gamla stad till bron. Ponte Vasco da Gama, som byggdes från och med 1995, var tänkt att minska trafikstockningarna.

Modern arkitektur för att hedra en upptäckare

1998 ägde världsutställningen Expo 98 rum i Lissabon, exakt 500 år efter det att den portugisiske sjöfararen Vasco da Gama upptäckte sjövägen till Indien och tjänstgjorde som vicekung där. Därför beslutade man att uppföra ett monument till upptäckarens ära och ge bron hans namn. Konstruktionen byggdes som en kabelstött bro och förbinder staden Lissabon med bland annat:

  • den tidigare Expo-anläggningen
  • den internationella flygplatsen
  • olika städer söder om Lissabon (Alcochete, Montijo, Setúba)

Ponte Vasco da Gama kännetecknas inte bara av sin längd utan också av de 155 meter höga H-formade pylonerna, där stöttorna av stålkablar är fästade. Dessa master skulle klara sig även om de rammas av ett fartyg med en hastighet på 12 knop och en vikt på 30 000 ton. Den längsta delen av bron (ca 10 km) vilar på totalt 166 pelare som har drivits upp till 95 meter djupt ner i marken. Mellan de två huvudpylonerna kan fartyg upp till 45 meters höjd (vid högvatten) passera bron.

Naturskydd och vidarebosättning

För att skapa tillräckligt med utrymme för byggandet av bron var man tvungen att flytta sammanlagt 300 familjer från ett fattigt kvarter som låg i byggområdet för den västra infarten till andra områden i staden innan byggandet påbörjades. En annan aspekt som måste beaktas var naturreservatet Parque Natural do Estuário do Tejo, som är känt för sin population av mer än 250 olika flyttfåglar och vattenfåglar, vilket ställde särskilda krav på arkitekterna av Ponte Vasco da Gama.

Skyddet av de cirka 14 000 hektar stora våtmarkerna hade hög prioritet vid byggandet av bron. Dessutom ligger Lissabon i en region där jordbävningar förekommer. Därför konstruerades Ponte Vasco da Gama för att klara starkare jordbävningar på 8,5-9 på Richterskalan. I dag anses Ponte Vasco da Gama vara en symbol för det moderna Portugal.