1. Hem
  2.  › 
  3. Boka en färja
  4.  › 
  5. Rederier

Viking Line

Rutter, biljetter och tidtabeller
Viking Line är ett ledande färjerederi som specialiserat sig på passagerar- och godstransporter på Östersjön. Viking Line grundades 1959 som en sammanslagning av flera mindre rederier och har utvecklats till en stor aktör inom den nordiska rederinäringen. Rederiet, som är baserat i Mariehamn på Åland i Finland, trafikerar främst linjer mellan Finland, Sverige och Åland samt Estland med sina karaktäristiska röda fartyg.

Alla färjerutter 2024 / 2025

Översikt över alla direkta färjeförbindelser till och från Viking Line:

Rutt karta: Viking Line

Sverige

14 Avgångar per vecka
10 h 35 min
3 Avgångar per vecka
16 h 30 min
6 Avgångar per vecka
20 h 15 min
2 Avgångar per vecka
12 h 30 min

Åland

7 Avgångar per vecka
5 h 25 min
5 Avgångar per vecka
14 h 20 min
7 Avgångar per vecka
4 h 15 min

Finland

14 Avgångar per vecka
10 h 35 min
7 Avgångar per vecka
5 h 25 min
7 Avgångar per vecka
4 h 10 min

Estland

7 Avgångar per vecka
14 h 25 min

Viking Lines historia började 1959, då rederiet Rederi Ab Vikinglinjen grundades av en grupp åländska affärsmän och sjömän. Det första fartyget var SS Viking. Fartyget köptes i Storbritannien och sattes in på rutten mellan Gräddö i Sverige, Mariehamn på Åland och Galtby i Finland.

SS Viking på 1960-talet

Konkurrenter som Rederi AB Slite från Gotland och Rederi Ab Ålandsfärjan kom tidigt in på marknaden. Den ökande konkurrensen ledde till att det gemensamma försäljningsbolaget Viking Line bildades 1966 och Rederi Ab Vikinglinjen döptes om till Rederi Ab Solstad. Samarbetet innebar att de inblandade bolagen kunde samla sina resurser och bedriva verksamheten mer effektivt. Flottan utökades med flera fartyg och servicen förbättrades kontinuerligt för att möta den växande efterfrågan på sjötransporter i Östersjöområdet.

I slutet av 1980-talet genomgick rederiet en svår fas då Rederi AB Sally, en viktig aktieägare i Viking Line, övertogs av Silja Lines ägare och uteslöts ur Viking Line. År 1993 gick Rederi AB Slite, en annan delägare i Viking Line-koncernen, i konkurs på grund av ekonomiska svårigheter som delvis berodde på byggandet av det nya fartyget M/S Europa. Som en följd av detta blev SF Line, som senare bytte namn till Viking Line, ensam ägare till varumärket Viking Line.

I början av 2000-talet hade Viking Line planer på att ta över sin huvudkonkurrent Silja Line, vilket skulle ha stärkt bolagets marknadsposition i Östersjöområdet avsevärt. Projektet misslyckades dock på grund av antitrustproblem, finansiella utmaningar och strukturella svårigheter. I slutändan togs Silja Line inte över av Viking Line 2006, utan av estniska Tallink Grupp. Efter det misslyckade övertagandet fokuserade Viking Line på att stärka sin egen position och sina egna erbjudanden.

Sedan 1990-talet har Viking Line genomgått en rad moderniseringar och expansioner. Bolaget har varit noterat på Helsingforsbörsen sedan 1995 och har kontinuerligt utökat och moderniserat sin flotta. Särskilt anmärkningsvärt är användningen av LNG-drivna fartyg som MS Viking Grace, som är bland de mest miljövänliga i sitt slag. Med en mix av traditionella och innovativa tjänster har Viking Line befäst sin position i konkurrensen med andra rederier i Östersjöregionen.

M/S Gabriella på väg från Stockholm till Helsingfors

Om Viking Line

Viking Lines historia började 1959, då rederiet Rederi Ab Vikinglinjen grundades av en grupp åländska affärsmän och sjömän. Det första fartyget var SS Viking. Fartyget köptes i Storbritannien och sattes in på rutten mellan Gräddö i Sverige, Mariehamn på Åland och Galtby i Finland.

SS Viking på 1960-talet

Konkurrenter som Rederi AB Slite från Gotland och Rederi Ab Ålandsfärjan kom tidigt in på marknaden. Den ökande konkurrensen ledde till att det gemensamma försäljningsbolaget Viking Line bildades 1966 och Rederi Ab Vikinglinjen döptes om till Rederi Ab Solstad. Samarbetet innebar att de inblandade bolagen kunde samla sina resurser och bedriva verksamheten mer effektivt. Flottan utökades med flera fartyg och servicen förbättrades kontinuerligt för att möta den växande efterfrågan på sjötransporter i Östersjöområdet.

I slutet av 1980-talet genomgick rederiet en svår fas då Rederi AB Sally, en viktig aktieägare i Viking Line, övertogs av Silja Lines ägare och uteslöts ur Viking Line. År 1993 gick Rederi AB Slite, en annan delägare i Viking Line-koncernen, i konkurs på grund av ekonomiska svårigheter som delvis berodde på byggandet av det nya fartyget M/S Europa. Som en följd av detta blev SF Line, som senare bytte namn till Viking Line, ensam ägare till varumärket Viking Line.

I början av 2000-talet hade Viking Line planer på att ta över sin huvudkonkurrent Silja Line, vilket skulle ha stärkt bolagets marknadsposition i Östersjöområdet avsevärt. Projektet misslyckades dock på grund av antitrustproblem, finansiella utmaningar och strukturella svårigheter. I slutändan togs Silja Line inte över av Viking Line 2006, utan av estniska Tallink Grupp. Efter det misslyckade övertagandet fokuserade Viking Line på att stärka sin egen position och sina egna erbjudanden.

Sedan 1990-talet har Viking Line genomgått en rad moderniseringar och expansioner. Bolaget har varit noterat på Helsingforsbörsen sedan 1995 och har kontinuerligt utökat och moderniserat sin flotta. Särskilt anmärkningsvärt är användningen av LNG-drivna fartyg som MS Viking Grace, som är bland de mest miljövänliga i sitt slag. Med en mix av traditionella och innovativa tjänster har Viking Line befäst sin position i konkurrensen med andra rederier i Östersjöregionen.

M/S Gabriella på väg från Stockholm till Helsingfors

Fler färjor och fartyg

All information om Viking Lines färjor. Klicka på fartygets namn för att få mer information om fartyget och dess aktuella position.

SchiffBaujahr
Viking Glory2021
Viking Grace2013
Viking XPRS2008
Gabriella1992
Viking Cinderella1989
Amorella1988
Rosella1980