1. Hem
  2.  › 
  3. Tyskland
  4.  › 
  5. Wiesbaden

Nerobergbahn

Nerobergbahn, som byggdes 1888, leder från Nerotal till Neroberg i Wiesbaden. Som vattenlast- och kuggstångsjärnväg är den den sista i sitt slag i Tyskland, och därför är den skyddad. Detta hindrar dock inte att den fortsätter att vara i drift under en stor del av året för att transportera passagerare och gods. Det är främst turister som använder Nerobergbahn, som transporterar 250 000 passagerare per år, som var och en färdas 83 meter uppåt eller nedåt i en hastighet av cirka 7 km/h. Nerobergbahns maximala lutning är 260 meter. Den maximala lutningen är 260 promille, vilket är ett orimligt värde till och med för en bergbana.

Tillgänglighet och restider för järnvägen

De enda hållplatserna är i dalen och på toppen av Neroberg, så det går bara mellan dessa två stationer. Den går inte året runt, utan endast mellan långfredagen och slutet av oktober. Det är bara i mitten av året som den går dagligen, dvs. under månaderna maj-augusti. I april, september och oktober är den endast i drift på helgerna och vid utvalda speciella tillfällen. Frekvensen är då vanligen ett 15-minutersintervall.

Nerobergbahn kan nås med kollektivtrafiken i Wiesbaden med busslinje 1, som har sin slutstation vid järnvägens dalstation. Väl uppe på toppen av berget kan passagerarna nå Opelbadet och den ryska kyrkan via en mycket kort promenad.

Körning och historia av Nerobergbahn

Sist men inte minst är de två vagnarnas drivsystem spännande och en riktig ögonfröjd för alla älskare av historiska fordon. Den vagn som går ner i dalen drar den som står längst ner uppåt. Detta är endast möjligt om vagnen i nedförsbacken är tyngre än vagnen i dalen. På Nerobergbahn uppnås detta genom att fylla vagnen på toppen av berget med upp till 7 000 liter vatten. Bilen längst ner tömmer sedan sin vattentank, vars innehåll pumpas upp igen av ett elektroniskt pumpsystem för att fylla den andra bilen.

En kort tillbakablick på Nerobergbahns historia: entreprenören Carl Rudolf ansökte om att få bygga en sådan linbana 1886 och järnvägen togs i drift redan 1888. I dag är en av järnvägens främsta attraktioner viadukten på vägen upp till Neroberg, som var föremål för mycket kritik på den tiden. Men det fick inga konsekvenser: än i dag använder järnvägen viadukten över Nerotal.

Senare blev järnvägen egendom av Süddeutsche Eisenbahn-Gesellschaft, och efter andra världskriget konfiskerades den av amerikanerna. Det har varit i drift igen sedan 1948 och har inte haft en enda olycka under sina 131 år.

Turisthöjdpunkt med en speciell funktion

Här har man bevarat en riktig turisthöjdpunkt i Wiesbaden, inte bara för vänner av järnvägar och linbanor och deras teknik. De gamla vagnarna

Nerobergbahn är en riktig skatt, vilket Wiesbadens registratorskontor är väl medvetet om. Sedan en tid tillbaka är det möjligt att hålla bröllopsceremoni på Nerobergbahn.