1. Hem
  2.  › 
  3. Portugal
  4.  › 
  5. Lissabon

25 april Bridge

Bron den 25 april är ett av Lissabons landmärken. Namnet på den imponerande hängbron påminner om den dag 1974 då den så kallade "nejlikerevolutionen" gjorde slut på den auktoritära regimen Estado Novo som hade funnits i Portugal i nästan ett halvt sekel.

Den röda nejlikan blev symbolen för en ny era, då befolkningen satte blommor i soldaternas gevär. Bron har haft flera olika namn under sin historia: Ponte sobre o Tejo, Ponte Salazar och slutligen Ponte de 25 Abril. Den korsar Tejo, som stiger upp som Fuente Garcia på höjderna av Montes Universales och når Atlanten i Lissabon efter tusen kilometer.

Golden Gate Bridge som modell

Högt ovanför Ponte de 25 Abril håller en staty av Kristus en skyddande hand över den massiva byggnaden. Den har en slående likhet med Golden Gate Bridge i San Francisco. Till och med färgen på brotornen och de många stöden är inspirerade av exemplet vid Stilla havet. Den 2 278 meter långa hängande konstruktionen förbinder Lissabon stad med förorten Almada. Sjuttio meter över Tagus vatten passerar omkring 150 000 bilar över bron varje dag. Den spelade en roll 1969 som en av platserna i James Bond-filmen "I Hennes Majestäts hemliga tjänst".

Järnvägen under vägytan

Ponte de 25 Abril är en av huvudlederna i den portugisiska metropolen och har en järnvägslinje under vägbanan. Under lång tid har man på den här västra delen av den iberiska halvön funderat på om det skulle finnas ett alternativ till den en gång så blomstrande färjetrafiken mellan de båda sidorna av Tagus, som blir en fyra kilometer bred flod bakom bron. Det var först i och med industrialiseringen och järnförädlingen som planerarna av Ponte insåg att projektet med en hängbro kunde lyckas.

Amerikanernas erbjudande om krediter

I mitten av 50-talet mognade idéerna och ledde till att en internationell tävling utlystes. Endast fyra anbud lämnades dock in. Även om det mest innovativa av alla förslag kom från Tyskland, fick det amerikanska arkitektkontoret David B. Steinman kontraktet eftersom det kunde ge det bästa krediterbjudandet till portugiserna. Detta var en viktig faktor med tanke på landets sviktande ekonomiska styrka.

En grund som är åttio meter djup.

I november 1962 togs det första spadtaget för projektet, som var epokgörande för Lissabon, med en grund som trycktes ner i Tagus' strand till ett djup av nästan åttio meter. Stålet till fackverk och pyloner kom uteslutande från USA. Nästan tre tusen arbetare var inblandade i byggandet. Bron invigdes den 6 augusti 1966 och kallades ursprungligen "Ponte Salazar" efter den sittande regenten och diktatorn Antonio de Oliveira Salazar, som dog 1970. För Lissabons invånare är stålunderverket över den breda floden helt enkelt "Ponte". Sedan invigningen har motorvägen A2/IP7 gått över bron. En gång om året stängs den av för trafik - då startar det traditionella halvmaratonloppet i Lissabon här.